Kisahkah Kita?

Category: , , By imakubex
Bismillahirrahmanirrahim,

Semasa membaca berita-berita dunia di hadapan skrin komputer yang usianya mencecah 3 tahun, berita mengenai Zimbabwe amat menarik perhatian penulis. Baru hari ini penulis membaca dalam BBC News yang Britain telah menarik balik gelaran "Sir" daripada
Presiden Mugabe yang telah memerintah Zimbabwe selama lebih 20 tahun (sila betulkan andai penulis tersilap).

Keputusan ini adalah disebabkan oleh kaganasan yang dipelopori oleh rejim yang diketuai Mugabe akibat kemerosotan dalam populariti Mugabe dalam pilihanraya baru-baru ini. Selepas membaca dan menonton video-video dalam BBC News, penulis mendapat impressi yang kerajaan Britain amat bersungguh-sungguh dalam hal ini, sehiggakan pihak pembangkang pun menyokong kerajaan dalam hal ini dan mahu Perdana Menteri Gordon Brown benar-benar mengambil inisiatif yang berkesan dalam menangani masalah ini. Dalam kenyataannya, Gordon Brown menyatakan bahawa adalah penting untuk PBB dan Liga Afrika memainkan peranan untuk memaksa Presiden Mugabe untuk mengalah.

Apa yang ingin dibawa di sini ialah setakat mana respon dunia Islam terhadap isu ini? Bukan sahaja tiada tanda-tanda yang pemimpin dunia Islam mahu membuat kenyataan, masyarakat Islam secara amnya seolah-olah tidak kisah tentang apa yang terjadi di Zimbabwe. Perkara yang sama juga terjadi semasa tragedi Darfur. Berapa ramai antara kita betul-betul faham apa yang terjadi di sana? Berapa ramai antara kita yang kisah tentang keadaan masyarakat di Afrika yang kebuluran? Berapa ramai antara kita kisahkan masyarakat Kurdish yang berjuang di Turki kerana ditindas? Berapa ramai antara kita yang kisahkan isu pekerja kanak-kanak di India? Berapa ramai antara kita yang kisah tentang kempen Fairtrade? Bukanlah tiada, namun tanyalah diri sendiri, di luar dunia Islam, adakah kita kisah tentang insan lain atas dasar kemanusiaan?

Pernah penulis membaca tulisan Dr. Farish Nor, bahawa media umat Islam patut melaporkan berita di luar dunia Islam, dan ada benarnya dalam penyataan beliau. Umat Islam terlalu sibuk dengan apa yang berlaku dalam sempadan negara Islam sampaikan mereke tidak kisahkan dunia di luar sempadan kenegaraan ini. Benar, banyak masalah dalam dunia Islam. Benar, kita perlu memantapkan diri sendiri sebelum cuba menolong orang lain. Tetapi fikirkan, andai rumah kita rosak dan rumah jiran kita terbakar, adakah patut
kita tidak mengambil tahu apa yang terjadi kepada jiran kita?

Tindakan yang diambil mungkin tidak banyak; mungkin setakat membuat kenyataan mengutuk, mungkin dengan mengharamkan Mugabe dan pengikutnya dari masuk ke sempadan negara Islam, mungkin tindakan kita sangat minima. Tindakan adalah berdasarkan keutamaan, dan mungkin keutamaan kita bukan di sana. Tetapi secara jujurnya, berapa ramai antara kita yang melihat situasi itu sebagai satu krisis kemanusiaan? 200 000 orang diusir dari rumah, tidakkah itu satu krisis kemanusiaan? Situasi itu mungkin tidak seteruk Palestine, mungkin tidak seteruk Bosnia, tetapi wajarkah untuk kita
tidak mengambil tahu? Tidak layakkah mereka dalam pandangan kita untuk kita menghabiskan 5 minit untuk membaca dan memahami keadaan mereka? Bukankah mereka juga manusia?

Atau adakah kita tidak tahu?

Andai kita tidak tahu, maka persoalannya, mengapa? Kita mengikuti perkembangan Palestin dengan rajin, kita mengikut perkembangan harga minyak dengan khusyuk, kita menanti-nanti berita terbaru dari Iraq dan Afghanistan, tetapi kisahkah kita mengenai insan diluar jangkauan sempadan negara Islam? Jika tidak, dimanakah kemanusiaan kita?

Mungkin ada yang akan mengatakan, "Baca sahaja tanpa berbuat apa-apa tidak berguna!" Tetapi tanpa membaca, tahukah kita mengenainya? Andai pembacaan pun tidak dilakukan, bagaimana kita mahu bertindak?

Kita selalu mencemuh Barat berkenaan pelbagai perkara; masalah sosial, sistem kapitalis, sistem sekular dan macam-macam lagi, namun sedar tidak sedar, dalam urusan kemanusiaan, kebanyakan usaha untuk membantu manusia atas dasar kemanusiaan dilakukan oleh Barat. Buang ketepi dahulu isu Palestin, lihat perkara baik yang mereka lakukan. Berbanding mereka, apa yang kita telah lakukan?

Selalu kita dengar bahawa Islam turun sebagai rahmat kepada sekalian alam. Adakah mungkin alam yang dimaksudkan ialah dunia Islam semata-mata? Penulis tidak fikir ianya begitu. Jika tidak, mengapa umat Islam seolah-oleh tidak kisah mengenai dunia diluar dunia Islam?

Wallahua'lam
 

3 comments so far.

  1. Anonymous 17 July 2008 at 13:06
    Saya rasa kita kisah...cuma perlu diluaskan sket skop kita...mungkin tak adil sekiranya kita bakulkan kesemua umat islam di bawah satu prasangka hanya dengan menilai satu kelompok...wallahualam...:)

    http://www.islamonline.com/news/newsfull.php?newid=140193

    http://www.islamicity.com/forum/forum_posts.asp?TID=8844

    Ahmad Zulkifli
    anjoi_05@yahoo.com
  2. Anonymous 20 July 2008 at 18:32
    i always love people doing physics, they always have kind of wisdom,intellectuals,which i daresay origins from the my interpretation of the physics itself, " a tremendous edifice of erudition".

    Keep your good work,
    Malaysia's future recipient of Nobel Prize in Physics,
    Cadarache ITER,
  3. imakubex 20 July 2008 at 19:25
    Bismillahirrahmanirrahim,

    Tinta ini bukanlah untuk mengkondem sesiapa, lebih kepada muhasabah posisi kita sebagai umat Islam.

    Dan bukanlah niat penulis untuk 'membakulkan' umat Islam, tetapi secara amnya, begitulah yang berlaku, terutamanya di Malaysia. Ada sebab mengapa ditulis dalam bahasa Malaysia; ianya ditujukan kepada orang Malaysia Muslim. Dan bukanlah membakulkan juga Muslim di Malaysia, general exceptions to the rule is always present. But in general, that is almost always true

    And my thoughts are limited to what I experience myself. So there maybe things that I myself don't know off.

    Wallahua'lam

Something to say?