Cara Mudah Menambah Ilmu

Category: , By imakubex
Bismillahirrahmanirrahim,

Tulisan kali ini ialah terjemahan penulisan bahasa Inggeris penulis dalam
blog iluvislamnya:

Tulisan ini adalah khasnya ditujukan kepada rakan-rakan pelajar penulis yang seringkali memberi alasan tiada masa untuk membaca dan menambah ilmu di luar apa yang diperlukan dalam bidang pengajian masing-masing (tetapi peliknya boleh menonton beribu-ribu episod drama Korea). Apa yang ditulis disini telah dicuba sendiri oleh penulis dan penulis mendapati bahawa ianya sangat efektif dalam usaha untuk menambah ilmu untuk menghidupkan kembali budaya ilmu dalam masyarakat Islam.

'Hardware' dan 'software' yang diperlukan:
1. Semangat dan keinginan untuk mengetahui perkara diluar silibus pengajian
2. iPod / pemain mp3
3. Laptop / komputer yang mempunyai akses internet
4. Aplikasi komputer untuk mendownload 'podcast'
5. Buku dan majalah ilmiah

Ipod Classic

Sebelum bermula, tanyalah diri soalan-soalan ini:
1. Apa yang kita mahu pelajari?
2. Sedalam mana kita mahu mempelajari subjek ini?

Metod:

1. Melalui 'podcast'

'Podcast' ialah file-file multimedia yang dihantar melalui teknologi RSS ke komputer peribadi. Ini bermakna, podcast yang telah didaftarkan didalam aplikasi komputer akan memuat turun apa-apa 'file' multimedia yang baru yang diletakkan dalam laman web yang menjadi 'host' podcast itu.

Untuk menggunakan podcast ini sangat mudah. Cari mana-mana laman web yang menjadi 'host' kepada podcast tajuk yang kita mahu, muat turun podcast itu, dan masukkan 'file' tersebut dalam pemain mp3, iPod ataupun cakera padat. Bahan-bahan tersebut kemudiannya boleh didengar di dalam kereta dalam perjalanan ke tempat kerja, contohnya, semasa berjalan ke kelas ataupun di dalam kereta api dan bas. Daripada kita mendengar musik yang tidak memberi manfaat kepada kita, lebih elok kita mendengar sesuatu yang informatif, jika kita tidak mahu mendengar ayat-ayat suci Al Quran.

Podcast yang menarik

Contoh podcast yang boleh didownload ialah podcast dari agensi berita BBC, CNN dan Aljazeera. Selain itu, terdapat juga podcast tentang subjek-subjek tertentu seperti Sejarah Republik Rom, Sejarah Empayar Rom, Falsafah dan sebagainya. Antara laman web yang mempunyai seleksi podcast yang banyak ialah learnoutloud.com. InsyaALLAH kita boleh mendapat igambaran tentang subjek yang kita ingin pelajari dengan mendengar podcast-podcast berkaitan.

2. Buku dan majalah

Buku ini merupakan cara tradisional untuk mempelajari sesuatu, dan pada pandangan penulis, merupakan kaedah paling efektif untuk mempelajari sesuatu dengan ketiadaan guru. Namun begitu, amatlah sukar untuk kebanyakan antara kita untuk membaca dan menghabiskan buku-buku dan majalah-majalah ilmiah. Oleh itu, penulis ingin mencadangkan cara yang mudah untuk mengatasi masalah ini.

Buku yang dibaca penulis sekarang

Sebelum tidur, bacalah satu buku ilmiah selama 5 minit setiap hari atau dua hari sekali. Andai tidak mahu membaca sesuatu yang sangat berat, maka bacalah majalah-majalah ilmiyah seperti 'The Economist' ataupun majalah lain yang ada di luar sana. Apa yang penting disini ialah konsistensi dan disiplin. 5 minit tidaklah lama jika dibandingkan dengan 1 episod anime ataupun drama Korea. 5 minit hanya 0.3% daripada 24 jam sehari, dan jika kita tidur selama 6 jam, 5 minit hanyalah1.4% daripada 6 jam. Hendak seribu daya, tidak hendak seribu dalih.

Marilah sama-sama kita mengembalikan budaya ilmu masyarakat Islam masa lampau.

Wallahua'lam
 

2 comments so far.

  1. Ai 2 February 2009 at 01:46
    good stuff good stuff :)
  2. ainjamhari 14 October 2009 at 06:55
    salam..tips yg menarik..terima kasih kerana sudi dikongsi bersama :) pasti dipraktikkan..insyaAllah..

Something to say?