Ini Sejarah Kita : Bahagian 1 - Permasalahan

Category: , , , By imakubex
Disclaimer: Tejuk diubah kerana dirasakan tidak sesuai

Bismillahirrahmanirrahim,

Setelah lama mendiamkan diri, akhirnya penulis mengangkat pena sekali lagi untuk menyebut tentang sesuatu yang telah lama difikirkan, cuma tidak pernah ditulis. Penulisan ini lebih kepada luahan rasa kecewa penulis yang merasa diri tertipu oleh kawan-kawan penulis.

Gambar hiasan

Seringkali penulis mendengar ungkapan-ungkapan seperti "niat dia baik" atau "mereka tidak berniat jahat" diperkatakan oleh orang kebanyakan dalam melihat tindakan seseorang atau sesuatu kumpulan, terutamanya mereka yang membuat perkara-perkara Islam. Walaupun kadangkala tindakan-tindakan ini memberi hasil yang kurang baik ataupun menggunakan cara yang kurang sesuai, kita selalu melihat golongan ini sebagai tidak bersalah dan seharusnya diberi peluang. Namun begitu, seringkali penulis terfikir, apakah tindakan seperti in boleh dijustifikasi? Andai kita mengatakan bahawa para orientalis tidak adil kepada sejarah Islam kerana mengambil bahagian-bahagian yang buruk tentang Islam, mengapa kita tidak katakan yang ianya juga tidak adil apabila kita mengambil bahagian-bahagian yang menepati dengan agenda kita sahaja? Adakah dengan niat kita yang baik sahaja kita boleh berbuat demikian?

Apa yang penulis maksudkan ialah program seperti program Ini Sejarah Kita (ISK) yang dianjurkan, antara lain, oleh Majlis Syura Muslimum di UK. Penulis diberitahu bahawa terdapat jemaah-jemaah lain di Malaysia yang menggunakan modul yang sama sebagai medium da'wah, dan penulis sendiri pernah menghadiri program ini sebanyak 2 kali, sekali di Southampton dan kemudiannya di London. Selepas setahun berfikir dan membaca, penulis mendapati bahawa walaupun niat penganjur program adalah baik, program itu memutarbelit sejarah dan memberi gambaran yang salah terhadap sejarah Islam. Contohnya, dalam graf ISK itu ada dinyatakan tentang kehebatan dan kegemilangan Khilafah Abbasiyah yang jatuh selepas kejatuhan Baghdad ke tangan Monggol, tetapi tidak mengambil kira keadaan Khilafah Abbasiyah yang hanya mempunyai kuasa pada nama, dan bagaimana pada ketika itu telah mula muncul kerajaan-kerajaan kecil yang mempunyai autonomi dan hanya memberi "lip service" kepada Khalifah di Baghdad. Ia juga tidak mengambil kira ketamadunan Islam di Sepanyol yang mempunyai struktur politik yang kompleks, dan bagaimana interaksi antara tamadun Islam dan tamadun Eropah memperkayakan kedua-dua tamadun ini.

Graph ISK

Apa yang paling mengecewakan ialah ia seolah-olah membayangkan bahawa Islam muncul didalam vakum, di mana Empayar Rom dan Parsi kedua-duanya telah jatuh dari kegemilangan masing-masing. Realitinya, Empayar Rom Timur melalui fasa-fasa kejatuhan dan pemulihan kuasa sehinggalah tentera Perang Salib ke-4 menguasai kota Constantinople dan kemudiaannya merompak empayar Rom Timur. Semua ini dipengaruhi oleh keadaan politik yang sangat kompleks di Constantinople yang melibatkan jeneral-jeneral tentera, golongan bangsawan, wanita-wanita berpengaruh hatta pelumba-pelumba di Hydrophone sendiri. Interaksi antara kedua tamadun ini langsung tidak diceritakan, dan seolah-olah tidak signifikan kepada sejarah Islam yang mereka bawa. Politik dalaman dalam kerajaan Islam juga tidak diceritakan, bagaimana hubungan simbiosis pemerintah dan golongan ulama' menyebabkan ramai ulama' diseksa kerana menentang status quo. Tidak juga disebut mengenai gerakan-gerakan dalam Islam yang melihat diri mereka sebagai pembaharu kepada Islam itu sendiri yang mahu membawa apa yang mereka lihat sebagai Islam yang sebenar melalui jalan peperangan (baca: Almoravid). Tiada langsung sifat kemanusiaan dalam sejarah itu, hanya satu graf yang naik, kemudiannya menurun selepas kejatuhan Baghdad. Semuanya mekanikal.

Old Baghdad : Gambar hiasan

Peserta kemudiannya ditarik kepada persoalan apa yang mereka harus lakukan untuk mengembalikan kegemilangan Islam dan mengembalikan khilafah. Niat yang mulia, tetapi persoalannya, dengan melakukan begitu dengan berlatarbelakangkan sejarah yang hitam putih tanpa kemanusiaan, adakah ia adil? Adilkah kita untuk menarik peserta berfikir tentang Islam setelah memberi gambaran sejarah yang dimanipulasi? Perlu diingat bahawa khilafah itu merupakan entiti politik, maka, andai kita mahu mengembalikan khilafah, perlukah kita terjun kedalam politik? Ataupun kita harus memberontak terhadap kerajaan yang menggunakan undang-undang "sekular" ini?

Jawapan mereka sudah tentulah tidak. Kita harus fokus kepada tarbiyah dahulu. Model yang dibentangkan ialah kita memperbaiki diri, kemudian keluarga, kemudian masyarakat, kemudian negara dan akhirnya dunia. Persoalannya, adakah ianya sebegitu mudah? Dengan berlatarbelakangkan sejarah yang hitam putih, bolehkah kita berbuat demikian? Adakah tarbiyah diri itu bermakna memencilkan diri dari politik? Apakah dengan tarbiyah tandanya kita mendekatkan diri kepada ALLAH semata-mata? Adakah belajar itu bukan sebahagian daripada tarbiyah? Jika ya, maka ilmu apakah yang tergolong dalam tarbiyah ini dan mengapa? Bagaimana kita mengukur yang kita cukup tarbiyah? Sekali lagi, dengan memberi latar belakang sejarah yang hitam putih, bolehkan kita menggarap kompleksiti apa yang cuba dicapai? Adakah adil semua ini diperkatakan dengan cara sebegini?

Hulagu Khan di Baghdad

Jawapan yang penulis terima ialah ISK ini hanyalah pencetus; satu alat untuk menyedarkan masyarakat. Persoalan penulis, alat ialah sesuatu yang digunakan. Maka, siapakah penggunanya, dan mengapakah ianya digunakan? Dan andai alat yang digunakan ini mempunyai masalah pada asasnya, patutkah kita menggunakannya tanpa mengubahnya? Andai ianya merupakan suatu pencetus, maka ia mencetus apa? Pencetus terhadap semangat membangkitkan umat Islam? Semangat apa yang dikatakan disini? Bangkit yang bagaimana? Dari jatuh yang bagaimana? Jatuh dari konteks bagaimana? Adakah pernah berlaku sebelum itu? Dan apa yang orang terdahulu lakukan, dan apa yang kemudiaannya berlaku? Semua ini langsung tidak disentuh. Model yang diberi untuk kebangkitan itu seolah-olah menunjukkan yang tarbiyah diri dan masyarakat dan politik tidak boleh dijalankan serentak. Sejauh manakah kebenaran ini?

Jika di Turki, contohnya, Muslim tidak berjuang dalam medan politik dan masyarakat untuk membolehkan pemakaian tudung dan hanya mentarbiyah diri, bolehkan wanita Turki mendapat kembali hak mereka? Andai model yang diberi itu hanya sebagai 'guideline' untuk kita, maka perlukah ia dalam bentuk diri >> keluarga >> masyarakat >> etc? Andai kita boleh lakukan semuanya serentak, maka tidakkah model itu menjadi tidak releven?

Sebahagian daripada pendokong idea ini mengatakan bahawa itu ialah apa yang dibawa oleh Rasul kita Muhammad s.a.w. Masalahnya, Rasulullah bergerak dalam keadaan dimana tiada saluran untuk membuat semua ini. Apabila wujud saluran-saluran itu di Madinah, baginda proaktif membuat pembaharuan terhadap masyarakat. Dan tarbiyah juga tidak berhenti di Madinah, tetapi berterusan. Tarbiyah juga terus berterusan hatta di saat tentera Muslim kalah dalam perang Uhud. Andai kita perlu perbaiki diri dahulu sebelum terjun kepada masyarakat, maka Salman Al Farisi tidak perlu terjun ke bidang peperangan. Dan orang musyrik yang masuk Islam di Madinah tidak perlu menyumbang kepada Islam, hanya memperbaiki diri sahaja.

Ukhuwah fillah : Gambar hiasan

Maka, kita perlu melihat kepada keperluan, tempat dan keadaan semasa untuk bertindak. Kita tidak seharusnya bertindak atas dasar 'melihat dengan hati' semata-mata dengan menutup 'akal'. Dan kita juga perlu mengkaji tindakan-tindakan kita sebelum. Menggunakan 'hati' tidak bermakna menutup 'akal', dan menggunakan 'akal' tidak bermakna mengendahkan 'hati'. Kedua-dua ini berkait rapat antara satu sama lain dan tidak boleh dipisahkan. Oleh itu, manipulasi sejarah atas dasar 'melihat dengan hati', pada penulis, adalah sesuatu yang salah.

Wallahua'lam
 

77 comments so far.

  1. Anonymous 26 November 2008 at 11:21
    walaupun aku baru sekali pi ISK and tak pon join msm.. tapi aku rasa komen ko agak keterlaluan.. sebab nak explain sejarah islam nie panjang.. dah laa isk tuh lama giler.. ko lagik nak suruh diorang kasik detail.. mau aku tido on the spot.. aku suggest kat london nie banyak jeh short course yg ko leh gi kalau semangat nak belajar on history sgt.. and historical facts are subjective... ko takleh nak kata kewujudan pelbagai jemaah (malaysian) kat uk nie.. msm ka, hizbi ka, think tank london ka, abim ka, misg ka, haluan ka based on based similar interpretation
  2. Anonymous 26 November 2008 at 13:02
    Rasanya penulis ada kebebasan menulis dan tidak wajar org lain utk katakan beliau keterlaluan etc.

    Syabas buat penulis atas huraian yg lebih menyeluruh.
  3. Anonymous 26 November 2008 at 14:04
    wah, sampai ade anti ISK gitu...
    macam teruk sangat je ISK...
    seteruk teruk ISK... banyak juga memberi kesedaran dan menyentuh hati2 hamba2 Allah(dengan izinNya). but yeah, masih boleh diimprove.
    komen ini tidak ditujukan buat penulis tapi buat mereka2 yang anti ISK.

    oh, syabas jua buat penulis. :)
  4. Anonymous 26 November 2008 at 15:16
    Assalammualaikum...
    erm...pas baca,sya berfikir sejenak,confuse sket then pikir balik, sya join isk dah dua kali,iyolah kalau terang detail sangat nanti masapun lama sangat..so..ZzZZZ? so demo kat sini ambik d main point sejalah,kejatuhan Kerajaan Abassiyah...then dlm program yg saya ikut,ada dibncangkan apa dan kenapa pentingnya kita terjun dalam bidng politik,atau kata lain apa2 yang blh memberi kta kuasa tuk manipulate org bawahan, jadi? tak blh salahkan nama 'isk' tapi salahkan cek deliever..(better ak salahkan sesiapa heheh)

    one of -penyokong isk
  5. Anonymous 26 November 2008 at 15:22
    maaf ya,saya rasa 'tajuk' yg penulis guna a bit harsh,beri gambaran yg 'kurang elok' pada isk,hakikatnya dok lah cam tu ermmm

    selepas isk,mata ini sedar keadaan ummah isk..isk..bring back Islam!
  6. imakubex 27 November 2008 at 02:51
    Bismillahirrahmanirrahim,

    Ridzuan:

    Well, I disagree that historical facts are subjective. If that's the case, then I can say that the Abbasids did not overthrow the Ummayads with the help of the Shi'e, but that the Ummayads relinquish their power on their own to set up a base in Spain.

    History must explain the present. And just because you don't understand history nor enjoy it doesn't give you the right to use what you know in order to indoctrinate people.

    If it is 'keterlaluan', then tell me where have I gone wrong? Tell me what 'facts' are wrong? If you can't, then perhaps you are doing something wrong here. This is a rebuttal of the way of thinking that has been used by many people by using ISK, which I found to be ridiculous. I have not written about how to improve ISK, mind you.

    I am not anti ISK, i.e. the movement that sought to increase awareness, but I disagree on their model and the way they go about doing it. Is that 'keterlaluan'?

    Nurul:

    You see, that is exactly what I am talking about. What is the situation of the ummah? In order to see it, you need to understand the Muslims psyche which means that you would have to understand Muslim history.

    And, again, if there is anything wrong with what I said, it was because of my own experience and from the things that I read. But it is not as simplistic as you might think, which is my concern.

    Wallahua'lam
  7. Anonymous 27 November 2008 at 16:55
    This comment has been removed by a blog administrator.
  8. Anonymous 27 November 2008 at 16:56
    This comment has been removed by a blog administrator.
  9. Anonymous 27 November 2008 at 16:56
    This comment has been removed by a blog administrator.
  10. Anonymous 27 November 2008 at 16:57
    I think that you are discussing is sort of a waste of time.First,i think that it is better if u say your dissatisfactions directly to the people involve.Second thing is that most of your points are weak,as it doesnt have any facts from any hadis or al-quran supporting your argument on the what our prophet did during his time in meccah and madinah. I mean,how can you be sure that our beloved prophet actions was limited by the condition at that time that it is not practical to practise such things nowadays.Have you forgotten that islam is a religion that stays unchanged until the end of time?.
    I would also like to stress out that a muslim main objective is not to establish a muslim empayar, not to bring back the khaliph, but to spread the words of Allah, the aqidah of islam. "Tidak aku jadikan manusia dan jin hanya untuk beribadat kepada ku",and al-quran doesnt say that "tidak aku jadikan manusia dan jin hanya untuk menegakkan negara islam"..faham?
    dan harus anda fahami bahawa menubuhkan negara islam hanyalah perkara yang amat kecil di dalam akidah islam, ada perkara yang ter amat lagi besar dari apa yang diperjuangkan oleh golongan yang mengatakan bahawa mereka itu "sahabat".Tugas rasulullah adalah untuk mengakkan syariat islam di muka bumi ini,bukanlah untuk menegakkan negara-negara islam.Saya bukanlah penyokong msm, tetapi saya ada penyokong islam.Saya ingin mencabar saudara im untuk memberi satu ayat di dalam al-quran yang menyuruh islam menubuhkan negara islam.jika anda berjaya menjumpainya,maka tulislah di dalam blog ini..sya akan menantikannya.

    Kepada golongan sahabat, saya menasihatkan anda supaya berhenti mencerca saudara islam anda. Kerana Rasulullah tidak pernah mencerca peribadi orang lain, walaupun orang itu memusuhi islam seperti abu jahal.Maka saya menyeru kalian semua supaya berhenti berkata..."pemimpin itu "corrupt",pemimimpin ini suka menghabiskan wang rakyat..jemaah ini hanya berlaku baik sementara sahaja.." kerana semua ini jika dilakukan tanpa bukti maka ia akan menjadi fitnah dan akan memecah belahkan umat islam.Ketahuilah,bahawa ia akan menjadi saksi ke atas kalian semua dia akirat nnti.
    Ingatlah juga bahawa di akhirat nnti kita tidak akan dipersoalkan tentang sama ada kita telah berjaya mewujudkan negara islam atau tidak, tetapi kita akan dipersoalkan tentang tentang siapakh tuhan kita,apakah kitab kita etc..Saudara im tak sedar lagikah?bahawa semua soalan itu adalah berteraskan kepada akidah islamiah dan bukannya beteraskan kepada penubuhan khalidah atau empayar islam itu.
    Saya juga ingin mencadangkan agar saudara im lebih banyak memikirkan perkara yang memberi faedah kepada umat islam daripada memikirkan perkara yang sia sia..buat apa lah hendak berfikir tentang benda yang remeh temeh.."apakah definisi negara islam"..apabila saudara sibuk memikirkan perkara itu,dengan pelbagai hujan saudara ingatlah bahawa saudara semuslim kita sedang terseksa di palestine,di iraq dan saudara pula sibuk membincangkan tentang perkara perkara yang tidak mendatangkan faedah.Sekian.
  11. Anonymous 27 November 2008 at 18:50
    Interesting. Am waiting the next parts.

    Macam ada sikit kelibat cara fikir Hizbi di akhir2 penulisan. Ada komen?
  12. Anonymous 28 November 2008 at 12:28
    Keterlaluan dalam erti kata memaksa kesempurnaan secara berlebihan..

    Fakta yang dibentang takde pulak link ke sumber2 yang boleh diselidik... boleh je guna perkataan/ayat bombastik di sana sini tapi hakikatnya takde laa pakar mana pon dalam sejarah

    'Abbasids did not overthrow the Ummayads with the help of the Shi'e' - ayat nie pon dah explain yang historical facts depends on interpretation masing2 and sgt2 subjective.. cuba citer mana ko dpt fakta nie? org yg initially kuarkan fakta nie pon based on pengalaman org lain.. dier takde pon masa tuh.. pengalaman org lain terhad and hence tertakluk kepada pemerhatian (interpretation) yang terhad

    manusia bukan tuhan yang tahu segala-galanya

    p/s: ko hizbi eh?
  13. Anonymous 28 November 2008 at 14:50
    Salam wbt

    Saudara yang dikasihi,

    Saya terjumpa artikel saudara dan terbuka hati untuk memberikan sedikit luahan hati juga.

    Sebaiknya, saya mulakan dengan pujian buat saudara kerana berani mempersoal dan bertanya. Kerana keberanian tersebut susah didapati di kalangan orang Melayu sendiri.

    Saya pasti saudara tahu yang ISK berasal dari Antara Semalam dan Hari Ini dari Hassan albanna? Jadi setiap gerakan islam ikhwanul muslimin menggunakan teknik atau 'alat' ini sebahagian dari teknik dakwah mereka.

    Di Indonesia, PKS juga menggunakan perkara yang sama. Di Mesir, Syria, USA dan merata tempat lagi. Dan teknik ini telah pun digunakan sejak sebelum anda lahir lagi.

    Ada juga org yang tidak mengetahui apa itu ISK. Mereka ingat itu jemaah baru, sebab sudah merata di Malaysia.

    Saya juga ingin mencadangkan supaya saudara memberikan suatu alternatif lain, sekiranya saudara ingin menguatkan lagi pendapat saudara.

    Malah, ada buku ISK specific yang telah dikeluarkan oleh dakwah.info.

    Saya tidak ingin menukar pendapat saudara tentang ISK, cuma ingin memberikan pandangan saya tentang apa pendapat kamu tentang ISK itu.
  14. imakubex 29 November 2008 at 09:25
    Bun:

    Did I endorse the thing about Islamic state? I was merely responding to what ISK seem to be suggesting. Your comments seem to be misplaced.

    And just because you think things aren't important doesn't mean it is. And also, just because people don't explicitly write doesn't mean that they aren't doing anything.

    Your comments are simply misplaced and are very arrogant
  15. imakubex 29 November 2008 at 09:29
    Ridzuan:

    'Abbasids did not overthrow the Ummayads with the help of the Shi'e' - ayat nie pon dah explain yang historical facts depends on interpretation masing2 and sgt2 subjective.. cuba citer mana ko dpt fakta nie? org yg initially kuarkan fakta nie pon based on pengalaman org lain.. dier takde pon masa tuh.. pengalaman org lain terhad and hence tertakluk kepada pemerhatian (interpretation) yang terhad

    manusia bukan tuhan yang tahu segala-galanya

    If that's the case, then there is no point in learning, is it?

    History needs to be seen in context. Why would people rebel against a government? If it is a government with a standing army, what would it mean?

    Just because you read something doesn't mean that it is right, that is what you seem to suggest.

    But you also have to remember that history explains the present, but do ISK give justice to history? Does ISK gives justice to history?

    Does a utilitarian argument would work when the utilitarianism is not even a strong position?
  16. imakubex 29 November 2008 at 09:34
    Abdullah Yusuf:

    I understand what you're saying. The thing is, however, that Hasan al Banna was in a different situation. When he was alive, there's no internet, and information isn't as readily available as now. He is also under the constraints of colonialism, and must be seen in such a situation.

    I must just say this, something that is wrong is still wrong even if many people adhere to it. And I think I need to speak up. Atheism is to us wrong, and there's tonnes of books written about that, yes?
  17. Anonymous 29 November 2008 at 15:14
    assalamualaikum wbt,

    aku rasa ada benda yg lebih penting perlu ko fokuskan, banyakkan kerja dari kata2. so far apa yg ko buat utk sedarkan org tentang pentingnya tegakkan syiar islam di muka bumi? ke duk asyik berbahas je sampai xde masa nak ajak org? ko sendiri tu apa yg ko dah buat?

    ko asyik nak berbahas, dah la pasal benda2 yg kecik, pastu xleh terima apa yg org ckp bila point nye x sekepala nagn ko. itu hak masing2 la nak beri pendapat, berbincang dgn ko ni bukan mencambah minda tapi membantutkan ade la.

    konon kritikal la fikir mcm tu, aku xnampak pun mana kekuatan ko yg sbena. ke saja nk timbulkan kekacauan? sayang sekali, 2 kali pegi ISK rupa2nye buang masa aje ie xdpt apa poin sbena tujuan ISK tu. ke pegi mmg sbb nak cari kecacatan ISK?

    berbahas la dgn hikmah, bukan dgn tuduhan2 x berasas yg lemah!
  18. Anonymous 30 November 2008 at 01:00
    ko kenal tak hassan al banna nie?.. tgk ler internet, wikipedia ka at least.. HAB pon ko leh komen kata takde internet dan terjajah sumer... ko tau tak buku2 sejarah sumer hujung jari dier jer? tuh tak termasuk arabic literature, sajak2 puisi yang dier hafal...

    nak kata hizbi tapi kutuk HAB.. waddahek?
  19. Anonymous 30 November 2008 at 01:02
    plus.. ko social dowh.. hubungan laki pompuan tak jaga...

    credibility untuk komen tentang Islam terjejas.. ko definitely hilang kelayakkan
  20. Anonymous 30 November 2008 at 02:13
    salam,
    erm..hebat jugak budak budak msm ni..siap boleh memanipulasi sejarah..takpe..malaysia kan boleh?
    sye berfikiran bahawa saudara berfikiran sempit,melihat sesuatu hanya dari satu pandangan iaitu pandangan timbunan buku buku ,saudara hanya berfikir dari sudut msm yang memanipulasi sejarah dan bukannya sebagai barat yang memanipulasi sejarah untuk kepentingan mereka.I guess the phrase "winners writes the history" is quiet true.Timbunan(jumlah yang banyak) buku sejarah bukan bermaksud bahawa apa yang ditulis itu adalah benar,mungkin mereka di bawah satu perjuangan menegakkan ideologi yang kita tidak ketahui.Contohnya adalah orang orang yahudi memanipulasikan "holocaust" untuk kepentingan dan menolong orang yahudi.Pendapat saya adalah saudara melihat perkara ini dari sudut pandangan "orang barat" yang menulis buku buku yang saudara baca.Mungkin salah orang islam juga kerana tidak berupaya melahirkan penulis penulis sejarah yang berkualiti.Tetapi msm berupaya jugak buat kan..
    Kepada pembaca pembaca lain,saya berharap agar saudara/saudari pergi mendengar sendiri program isk ini,dan berfikir menggunakan akal sendiri dan bukannya hanya menerima pendapat orang lain.Untuk pengetahuan saudara/saudari, program isk akan dijalankan pada bulan october dan nov,so..untuk mengetahui lebih lanjut..sila la pergi program itu sendiri,dan kaji kebenaran penulis.Tetapi anda harus ketahui bahawa isk bukanlah satu program yang berbicara tentang sejarah,tetapi hanya sebagai untuk membuka minda umat islam.Sekian..
  21. Anonymous 30 November 2008 at 02:19
    assalamualaikum

    maafkan ana menyesatkn diri di benua yg ana sendiri x kenali..namun tertarik sekali setelah membaca argumentasiargumentasi saudara berkenaan ISK ini.

    knapa ya..manusia sering bertanyakan 'knapa'...apakata saudara tambahkan 'knapa tidak' kpd persoalan saudara itu..mungkin soalan2 saudara berjawab..ana sendiri sudah mnghadiri prog ini hampir 6 kali kemudian brulah ana nampak sebenarnya apa yg iingin disampaikan.

    tertusuk sekali bila kita dpt mesejnya.insyaALLAH saudara boleh try n error ,,hadir lagi..lagi dan lagi..bila mata dan hati terbuka..saudara akn rasa keindahan dan kemanisan perasaan itu.insyaALLAH..=)
  22. zaffankhalid 30 November 2008 at 04:16
    janganlah risau kepada orang yang berfikir dengan belajar, tetapi risaulah kepada orang yang belajar tanpa berfikir

    you always make me think to think..

    i doubt..i think...i am

    p/s: maaf kalau tak direct to the artikel, i`m seek to understand to be understood.
  23. imakubex 30 November 2008 at 06:37
    Just one question, why is it that people are not addressing the issues that I brought up?

    I wonder what is the purpose of these comments other than an exasperated back lash
  24. imakubex 30 November 2008 at 06:37
    Why don't you correct me, then. Which part of ISK is justifiable from what I said?
  25. imakubex 30 November 2008 at 06:40
    And btw, Imran Koyubex, what do you mean by social? And if you know me so well, why haven't you told me face to face before this?

    Is this not mere hypocrisy?
  26. imakubex 30 November 2008 at 06:41
    One more thing, I never claimed to be Hizbi, nor do I endorse it. Read what I wrote about PAS. Don't jump to conclusions
  27. imakubex 30 November 2008 at 08:24
    Mas:

    It still doesn't mean that we can simplify history in order to do so.

    This is, again, a utilitarian argument. If that's the case, again, where do we put the line? If we can use history and read it in a way that gives injustice to history, where do we put the line between what is right and what is wrong?

    The question here, can you make it better without such injustice?
  28. Anonymous 30 November 2008 at 09:15
    I understand your point. Coz many times I've thought about those things that you mentioned..

    But. ISK is just an introduction to something bigger and more complex. That's why it's kept at that level - to make it easy for people to understand. Because not many people have the same level of knowledge as you do.

    Like.. when we learnt about the orbits of the electrons.
    Out text books in secondary school simplified it by putting circles around the nucleus and say that electrons circle the nucleus in that orbit. But now when I get into university I learnt that electrons don't really have such a clearly defined orbit. There's only this area around the nucleus where the probability of finding an electron with particular energy is about 90%. Things are actually much more complicated than what I thought.

    But if you teach this to chemistry newbies, wouldn't that give them troubles in understanding the whole thing? It needed to be taught step by step...

    ISK is just an introduction. I think it's okay for it to be on that simplified level. What's important is that it managed to instill awareness in the participants.

    Ermm, that's just an opinion. I'm not pro-MSM or anything... But I think ISK is a good thing.
    Thanks.
  29. imakubex 30 November 2008 at 10:16
    hynedecendent:

    That is, as it is called, a Cartesian way of teaching; teach the simplest first and add layers of complexity.

    Now, again, the problem lies in the Malaysian mindset. Of the people who went to ISK, how many people can go and deconstruct it in a logical manner without too much emotional attachment in order to see things objectively?

    Even if ISK is a good thing, the problem then is the worldview that accompanies it. With such simplistic historical background and without proper analysis, how may can see things objectively.

    And I do have problems with the model that is proposed. No one seem to commenting on that.

    Just because something seems good doesn't mean that everything about it is good.
  30. Anonymous 30 November 2008 at 11:04
    Imakubex:
    "And btw, Imran Koyubex, what do you mean by social? And if you know me so well, why haven't you told me face to face before this?

    Is this not mere hypocrisy?"

    Speak for yourself..kenapa tak jumpe msm dan nyatakan pendapat anda?
  31. Anonymous 30 November 2008 at 11:27
    Haha! You. Were you a debater at school? XD

    Yes, yes. True. Not everyone will be able to fully and objectively understand the whole thing. But at least some of them will understand... right..? It's better than not having ISK at all.. I think.

    And yes, I don't think that everything about ISK is good either. I was also aware that there were a number of facts that weren't included. And the introduction was sometimes quite long and off-topic (depending on the speaker).

    But... is it wrong to apply Cartesian way of teaching for ISK as well? (and thank you for giving me this new knowledge)

    Oh and about the model that they proposed.. I don't think they're saying that you can't do them all at once. If you can, then isn't it much better?

    But from what I understood, they're simply saying that some of us are focusing too much on other things (study, work, whatever). I know in the end, they want us to follow their path, like... joining their jemaah etc etc.. but yeah... I still think that ISK is a good method to open people's eyes... Although it may not be the best way..

    But what's the best way.. or at least, a better way, then...?
  32. Anonymous 30 November 2008 at 13:06
    Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Tahukah kamu apa itu menfitnah?" Para sahabat berkata: "Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui." Baginda bersabda: "Menfitnah adalah mengatakan sesuatu tentang saudara (Muslim) ketika dia tiada yang dia tidak suka." Ditanya: "Wahai Rasulullah, jika kekurangan itu sungguh ada dalam diri seorang muslim, maka apa yang harus aku katakan?" Baginda menjawab: "Jika apa yang dikatakan itu benar, maka itu adalah mengumpat." (Riwayat Muslim).

    Rasulullah SAW bersabda: "Dan orang yang lebih dibenci oleh Allah antara kamu ialah pertama; orang yang suka membawa fitnah, kedua; orang yang suka memporakperandakan (memecah-belahkan) di kalangan saudaranya, ketiga; orang yang suka mencari jalan atau alasan untuk melepaskan diri daripada kesalahannya (yang matlamat menghalalkan cara)." (Riwayat Ahmad).

    Daripada Abu Barzah Aslami r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Wahai orang-orang Islam yang hanya Islam dilidah dan belum beriman dalam hati! Janganlah mengumpat orang Islam dan jangan sibuk mencari keburukannya. Barang siapa yang sibuk mencari kesalahan orang Islam, Allah akan menzahirkan keburukannya sehingga di dalam rumahnya sendiri." (Riwayat Abu Daud).

    Dalam surah al-Hujuraat: 12, Allah berfirman: "Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan daripada sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu adalah dosa, dan janganlah kamu mengintip atau mencari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah sesetengah kamu mengumpat sesetengah yang lain."

    Daripada Muawiyah r.a berkata: "Aku mendengar Rasulullah bersabda: "Jika kamu mencari keburukan orang, maka kamu telah merosakkannya." (Riwayat Abu Daud).

    Diriwayatkan daripada Hazrat Abu Hurairah, beliau berkata bahawa Nabi telah bersabda: "Apabila umatku mengagungkan dunia maka kehebatan Islam akan dicabut daripada mereka, apabila mereka meninggalkan amr-bil-ma'ruf dan nahi anil mungkar mereka akan diluputkan daripada keberkatan wahyu dan apabila mereka caci-mencaci antara satu sama lain mereka akan gugur daripada pandangan Allah." (Riwayat Tirmizi).
  33. imakubex 30 November 2008 at 14:02
    "Speak for yourself..kenapa tak jumpe msm dan nyatakan pendapat anda?"

    I did
  34. imakubex 30 November 2008 at 14:11
    I am not a debater at school, was never one, and I never learnt the art of debating.

    Hence, you are brandying words with a non expert on debating. It should be easy to defeat me, no?

    "But what's the best way.. or at least, a better way, then...?"

    I cannot say for certain. However, I am also not so irresponsible as to say that this is my final word.

    God willing, I will write another article to clarify my thoughts.

    "But... is it wrong to apply Cartesian way of teaching for ISK as well? (and thank you for giving me this new knowledge)

    Oh and about the model that they proposed.. I don't think they're saying that you can't do them all at once. If you can, then isn't it much better?


    But from what I understood, they're simply saying that some of us are focusing too much on other things (study, work, whatever). I know in the end, they want us to follow their path, like... joining their jemaah etc etc.. but yeah... I still think that ISK is a good method to open people's eyes... Although it may not be the best way.."

    The last part is the problem, you see. It has the potential to make people dishonest, as far as I can see.

    There is nothing wrong with a Cartesian way of teaching people. The problem lies in how the knowledge is being presented and how it is carried through. Again, it is a problem of mindset, worldview, if you like. What kind of worldview would a distorted reading of history give you?

    Again, I have just simple questions:

    You are displease with orientalists that cherry pick history in order to give a bad impression of Islam. But are you not doing the same thing in order to make people aware of Islam?

    If you don't accept the former and say that it is unjust and unfair, how is what you are doing fair and just?
  35. Anonymous 30 November 2008 at 14:55
    salam wbt
    to Pencinta Sunnah, seakan-akan saudara telah memFITNAH "saudara imakubex memfitnah saudara2 islamnya yg lain" disitu..

    apa niat saudara sebenarnya dlm memberikan hadith dan ayat al-Quran tersebut?

    kalau betul lah spt apa yg sy sangkakan, terbukti saudara sendiri tak dpt nak membezakan di antara FITNAH dan luahan pandangan.. lebih2 lagi pandangan itu utk membetulkan sesuatu yg salah..

    memfitnah yg msm buat benda yg salah? rasanya, Pencinta Sunnah sendiri x paham point sebenar artikel ni..
    berlapang dadalah!
  36. Anonymous 30 November 2008 at 15:01
    to Penegak Kebenaran:
    'Speak for yourself..kenapa tak jumpe msm dan nyatakan pendapat anda?'

    sy pun dah jumpa, tp benda ni tetap diteruskan even selepas org msm tu sendiri akui akan kekurangan didlm pembentangan ISK mereka..

    rasanya, langkah yg sewajarnya, adalah membuatkan mereka yg telah menghadiri ISK supaya berfikir..

    bukan utk blame msm semata, kerana mereka semua juga manusia.. kita juga manusia.. dan HAB juga manusia.. bercakap ttg perkara yg dipengaruhi oleh byk faktor SEKELILING..

    hari ini dah 30 November 2008, dan keadaan ummat Islam semalam tidak sama dgn hari ini.. dan keadaan mereka esok juga, tidak sama dgn hari ini..

    semalam berjumpa msm, hari ini menulis blog utk membuka mata peserta2 prog msm.. esok, org msm menuduh kita memfitnah diorg.. memang laa perangai MANUSIA!
  37. Anonymous 30 November 2008 at 15:09
    to Imran Koyubex:

    "nak kata hizbi tapi kutuk HAB.. waddahek?"

    im, tiba2 org kata ko kutuk HAB.. mmg dasar jenis org yg takleh nak berlapang dada..

    kalau kata HAB xde internet pun dah dituduh mengutuk, bukan ISK pun telah menghina khulafa' ar-rasyideen dgn menafikan zaman pemerintahan mereka adalah yg terbaik? Nabi kata, zaman khulafa' ar-rashideen adalah yg terbaik dan bukannya abbasiyah yer.. :)

    ini contoh kalau kita berfikiran sempit mcm Imran Koyubex laa.. maaf Imran Koyubex, aku yakin ko Islam, dan sbg saudara, aku mintak maap byk2 sbb menuduh ko berfikiran sempit.. tp mmg ko mcm tu pun.. harap2 muhassabah balik diri kita sama2..

    wallahu a'lam..
  38. Anonymous 30 November 2008 at 17:13
    menarik artikel ini..bukan nak kondem..tapi memandangkan tajuk ISK ni bermaksud ini sejarah kita.maka perlulah kiranya kita mengetahui sejarah sepenuhnya.dari zaman nabi dulu sampai semalam.jadi mengapa ISK ni hanya terputus di zaman turki uthmaniyyah? bagaimana pula dengan sejarah di MALAYSIA? tidak adakah persatuan ISLAM di malaysia selepas tumbangnye turki uthmaniyah? bagaimana pula waqi setempat kita?

    lagi satu kalau nak kata ada kesinambungan ISK tersebut..kenapa tibe2 2nd pertemuan terus masuk IPK(ini peranan kita) spt USUL 20..ayyuhashabab..dan laen2..

    apa2 pon..ISK boleh diimprove bukan untuk kepentingan pihak tertentu tapi untuk kepentingan ISLAM itu sendiri.apa guna menyedarkan ummah tetapi pendekatan yg kurang 'syumul' digunakan? bukankah kita ini salah satu dari mata rantai dakwah? maka sanadnya perlu difahami dengan sesempurna mungkin?

    cheers mate~
  39. Anonymous 30 November 2008 at 18:30
    Salam

    Thanx for the article
    Setuju dengan kata Zaffan
    Kamu buat saya sentiasa terfikir2
    Adakah benar sejarah yang saya baca dan faham

    Dulu masa SPM
    Dengan A1 yang diperoleh
    FIkir dah cukup power

    La ni tahu pula sejarah SPM hampes

    Lepas pi ISK
    Rasa macam seorang bayi kecil tatau apa2
    Agak mengAGUNGkan ISK

    Tp lepas setahun pi ISK
    Kelihatan ada unsur kurang/ tidak tepat dalam ISK

    I think the reason why mereka buat ISK adalah for the sake of perkaderan ahli baru MSM

    Tu yang select mana2 yang difikirkan boleh memberi manfaat

    Dan benda ni pun rasanya dibuat oleh 'gerakan2' Islam yang lain
    Just pick and choose mana yang boleh beri benefit kpd mereka

    Contraints waktu boleh diatasi dengan cara menerapkan sejarah yang sebenar kedalam silibus usrah or ..
    Buatlah ISK siri 1,2,3,etc
    Dan bukannya lepas ISK yang very short tuh terus pi ke IPK, IJK, etc

    Senang komen
    Tp nak jalankan kerja susah

    Im waiting for the next article

    Bravo!!
  40. Anonymous 30 November 2008 at 18:55
    ok laa im, ISK based on buku 'Antara Semalam dan Hari Ini' karangan Hassan Al Banna.. dilaksanakan oleh gerakan ikhwanul muslimin di merata-rata tempat di dunia ni... di Indonesia, Mesir, Syria, USA just to name a few

    sila jawab yes or no dlm soalan di bawah:

    adakah 'luahan pandangan' anda tentang ISK mencerminkan jemaah anda (ie hizbi or whatever you called it) yang menolak fikrah IM?

    adakah anda mempunyai program setara atau lebih baik dari ISK?

    adakah anda menghafal buku2 sejarah Islam sebagaimana HAB?

    oklah kurangkan sket kriteria, adakah anda menghafal juzuk amma?

    adakah anda setuju 'luahan perasaan' anda ini mencari kesalahn ISK?
  41. Anonymous 30 November 2008 at 18:59
    Hmmmmm...Mossad, CIA, KGB, M15, SB, HINDRAF etc memang sangat2 suka artikel dan komen2 seperti yang ada yang ada kat sini

    ...teruskan...teruskan....
  42. Anonymous 30 November 2008 at 19:09
    hmm...Orang2 Palestine tengah merana, menderita tak makan, kena bom hari2 etc...etc..budak2 Melayu (pergi UK tax payers tanggung) sebok dengan benda2 macam ni....

    kesian...kesian...

    SILA SEMUA ORANG JAWAB SOALAN NI : "APA YANG ANDA TELAH BUAT UNTUK ISLAM DAN UMAT ISLAM"? or even apa yang anda telah usahakan untuk kawan2 Melayu and yang ramai kat UK tu, yang solat pun belum tentu settle....cuma sebok pasal Arsenal, Man U, Chelsea, Liverpool...ebay ..friendster

    SEBELUM SOALAN YANG SAMA DI TANYA DI AKHIRAT NANTI
  43. Anonymous 1 December 2008 at 00:15
    Pencinta islam
    "salam wbt
    to Pencinta Sunnah, seakan-akan saudara telah memFITNAH "saudara imakubex memfitnah saudara2 islamnya yg lain" disitu..

    apa niat saudara sebenarnya dlm memberikan hadith dan ayat al-Quran tersebut?"

    Sampaikanlah apa-apa yang datang dariku walaupun satu ayat. (Hadis Riwayat Bukhari)

    Daripada Abu Hurairah r.a, bahawasanya Rasullullah SAW telah bersabda, maksudnya: "Jika ada seseorang berkata: "Orang ramai sekarang ini sudah rosak", maka orang yang berkata itu sendiri yang paling rosak di antara mereka." -H.R. Muslim
  44. Anonymous 1 December 2008 at 04:59
    salam im!
    good article!
    walaupun serangan bertubi2 yg dikenakan pd ko, tp article ni diharapkan dpt MEMBUKA MATA puak2 MSM ni yg selama ini merasakan yg diorg selesa dgn apa yg mereka lakukan.. puak2 MSM sekalian, bawak2 laa bermuhasabah.. baru petik "BEBERAPA" kesilapan dlm ISK, antum semua dah meletup mcm laa MSM ni dah nak berkubur.. nauzubillahiminzalik..

    ambil yg jernih, buangkan yg keruh.. ku setuju dgn kata2 mcbatistuta, kalau boleh, masukkanlaa apa2 yg tertinggal di dalam ISK tu ke dalam usrah antum.. atau buat bbrp siri ISK lg..

    insyaAllah sempat.. ku pun berminat juga nak join kalau dianjurkan..

    ke tak sempat?
    sebab usrah tu terlalu ber"AGENDA" sehinggakan terlupa utk menyampaikan apa yg belum disampaikan?? alamak.. xde laa, ni melawak jer.. sesapa yg terasa tu, terasa laa.. sapa2 yg tak terasa tu, antum terselamat laa.. hehe..

    wallahu a'lam..
  45. Anonymous 1 December 2008 at 05:22
    to Tax Payer:

    "SILA SEMUA ORANG JAWAB SOALAN NI : "APA YANG ANDA TELAH BUAT UNTUK ISLAM DAN UMAT ISLAM"?"

    ini yg sedikit aku lakukan utk mereka..

    [url=SINI]http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Monday/Mutakhir/20081201191030/Article/index_html[/url]

    moga2, tax payer sedar, yg bukan hang saja yg bekerja.. bukan nak cakap byk, tp hang kena sedar.. org lain pun buat sesuatu gak.. jgn igt hang dah cukup bagus dgn msm tuu.. msm ja ka yg buat kerja??

    aku dah byk jumpa org msm mcm ni, bila kita tegur sikit kesilapan diorg, mmg ayat ni akan keluar.. "apa yg telah anda lakukan utk Islam?" eh, mcm dia jer yg ada menyumbang utk Islam.. mungkin bab ni pun msm kena berubah kot.. belajar menerima teguran orang!
  46. Anonymous 1 December 2008 at 08:35
    kalau sokong semua label hizbi.. kalu tak sokong semua label msm... korang tau tak dlm byk2 komen nie ramai yg tak join memana??

    mmg korang nie sumer hidup dlm dunia sendirik, patut laa dua-dua tak maju!
  47. imakubex 1 December 2008 at 09:27
    "kalau sokong semua label hizbi.. kalu tak sokong semua label msm... korang tau tak dlm byk2 komen nie ramai yg tak join memana??

    mmg korang nie sumer hidup dlm dunia sendirik, patut laa dua-dua tak maju!"

    Bro, lets not go that way. Just because you or I joined one da'wah organization now doesn't mean that we will do so forever. In the same breath, just because people are not joining you or hizbi, it doesn't mean that they are not contributing anything to both of them

    To me, the relationship is not always black and white, and should be treated as such.

    Unless, of course, you want to see things in black and white
  48. Anonymous 1 December 2008 at 10:41
    hmmm...apalak kena mengena link berita harian tu ya miss government? hang ahli kuat pertubuhan2 tu ke apa? (hmmm hang dah pernah mengundi ke belum ni? ke dak lagi register sebagai pengundi? dah isi borang ke belum?)

    rasanya soalan yang tax payer sebutkan tu 'plain and simple...but significant'...rasanya soalan-soalan macam tu jugalah kot itu juga yang akan ditanya kepada kita semua bila kita dibangkitkan dari kubur nanti, tak kira lah kita dari 'puak mana', group mana....tak ditanya pun langsung soalan kamu dari parti atau puak mana ke nanti kat kubur....i.e individual question bukan group assigment.

    dan aku sokong 100 % apa yang tax payer tulis..i.e The facts remain that: majority (ya majority...tak caya, bulih buat survey kat kawan2 kita ....ataupun survey kat diri2 kita sendiri) budak2 melayu yang ramai2 peghabis duit kat UK yang 'kunun2'nya pandai2 ...yang belajaq tinggi2 sampai cambridge ka, imperial ka, leeds ka sebenarnya lebih sebok/spent masa dan duit pasal bola, pasal jalan2 lagha, buang masa kat depan komputer tak tidur malam dsb, dari nak ambil tau pasal Islam dan Umat Islam, dan dari spend masa untuk pikiaq nasib ummah... lebih tahu pemain2 Man U, Chelsea...Champion League ka, Italiann League ka, dari even nama sahabat2 Rasulullah sendiri....err berapa kerat budak melayu yang pergi subuh berjemaah kat mesjid hari ni (yang lelaki lah)... berapa kerat pulak yang berhenti main komputer, buang masa tengok movie etc, untuk sembahyang tahajjud ke? yang baca setengah muka alQuran hari ni...

    kita semua jawab kat Tuhan nooo........bukan kat sini.
  49. niesa.imana 1 December 2008 at 14:42
    salam wbt...

    kecohnye, hnya pasal ISK..
    sy pnh p 3 kali jek, yg pertama sekali sy p, sy semangat giler2 n teruja ntuk kongsi dgn kawan2.. semangat semakin menurun bila tiba ISK ke 3.. +(

    ntuk ISK ni, bg secara simple boley, tp biarla yg betul2 main point.. pnah yg sy p speaker ada habaq (bukan kat sy la), katanya ISK hnya ntuk mereka yg baru nk kenal Islam.. aisehh..

    kburukan bg secara simple ialah kita mngehad minda pserta mngikut apa yg kita pikir trbaik buat mereka.. mungkin, mereka sebenarnya tau lebey bnyk drpd speaker dan x salah kalo mereka expect bnyak drpd speaker.. dan apabila tiba masanya mereka dapat tahu pulak yg x simplenya (yg lebey detail), akan mngelirukan pulak..

    spnjang ISK yg sy p, bnyak sgt kekeliruan dlm fasi2 sndiri termasuk la speaker.. beruntungla kalo peserta still semangat nk dengar, tp kalo ada yg kononnya dikatakan baru nk kenal Islam jadi malas nk p kerna ia mmbuang masa sebab mnceritakan bnyak bnda yg dh diketahui, cmner? di lain waktu, kalo ada program yg seumpamanya dianjurkan, x dapat nk salahkan mereka sebab x join..

    modul ISK memang dari dulu begitu, kalo dah tahu ada kekurangannya, kenapa x diperbaiki.. nmpk mcm kurang usaha di situ.. prjuangan Islam bukannya mudah, maka usaha kna lebey..
    stiap kali ISK, yg lawaknya (mmbuang masa sbnarnya)msti time nk kira peratusan tu.. smpai ada peserta brbnyik, significant ka tu, cakap bnyak pningkatan dlm jumlah umat Islam sudeyh..

    dan, usaha itu bukannya hanya sekadar tarbiyah sebab kalo sekadar tarbiah, QS akan still dok kat Makkah, x berkembang ke Madinah.. kalo Islam pernah dijatuhkan melalui STRATEGI beratus tahun drpd musuh Islam, knp kita xnak guna gak strategi including tarbiyah ntuk menaikkan semula Islam..? Rasulullah S.A.W sendiri mnggunakan plbagai strategi wahyu drpd-NYA, inila antara sejarah yg patut kita kupas.. x perlu trus masuk ke abbasiyyah ..etc..
    kate nk simple2 kn.. +)
  50. Anonymous 1 December 2008 at 16:39
    to anti government (federal) dan bukan ahli msm:

    itu laa pasal..
    mende article nak perbetulkan kesalahan2 dlm ISK, dah dituduh x buat kerja bantu ummat.. ape ni?

    kalau camtu, siapa yg nak tegur siapa? hanya org2 yg mantap mcm msm leh tegur org yg mangkuk mcm aku??

    aisey bro.. pandai2 laa pk naa..

    kalau dlm kubur ALLAH soal penulis sbb apa x perbetulkan kesalahan2 dlm ISK?? camna plak?

    nak cakap soal kubur, hang tu yakin sgt ka, hang duk buat semua benda betui?

    permudahkan, jgn disusahkan..

    org ckp benda betui, hang tanya dia sumbangan pd Islam? dia tulih article ni bukan buat benda baik utk Islam ka?

    bro, ALLAH tgk usaha bro..

    bukan hasilnya.. biarpun ramai org yg menyokong ISK ni, benda xbetui, mudahlah kebatilan nak runtuhkan yg haq.. sbb yg disangkakan "haq" itu rupanya x betui belaka!

    comment biar ikut isi article bro..

    jgn melatah.. kalo hang UMNO xpa.. sbb UMNO mmg camni.. tp aku yakin hang bukan UMNO.. ya ka?
  51. Anonymous 2 December 2008 at 00:52
    Assalamualaikum...tetibe pintu hati aku terketuk utk bg sedikit pendapat...(harap pendapat ini tak dilabel sbg kutuk,fitnah,judging penulis,emotional,mengkritik(walaupon u want people to criticize ur writing))

    1)after about 2 yr i heard about ISK, aku stil bukan org MSM,even though org label aku as MSM.aku just join jer maner2 program yg derang buat, sbb aku rase dpt benefit dr proram2 tue.benefit to my iman,amal,ilmu and islam.so aku rase modul ISK tu CUKUP bg AKU utk sedarkan AKU dari tido yg tak lena.so aku rase, kalo dah sedar, tak yah g pon tak per.huhu...tp kalo tak g lepas tue dok tgk movie memanjang pade mase yg same menjerit kate akulah pejuang islam, baek g la bertaubat.

    2)"ISK tak adil kerana hanya menceritakan sebahagian dari sejarah islam?" hurm...mungkin betul mungkin juga tidak betul.sbb module tue pon analysis manusia. BUKU TEKS SEJARAH DUNIA pon tak menceritakan serah dunia secara sempurna. walaupun para pelajar SPM itu ade mase selame 1 tahun utk kaji sejarah dunia.so aku rase, ade sebab kenape dieorang tak muatkan buku teks tu dgn segala macam cerita sejarah dunia dari jepun sampai amerika syarikat. mungkin reasonnya adelah utk membuka mata para pelajar mesia kepade dunia luar dan menanamkan rase cintak pada negara.persoalannya,tertanam ker rase cinta kat negare lepas blajar sejarah mesia? ISK juga AKU rase ade matlamat,tercapai atau tidak itu kuasa ALLAH.manusia hanya berusaha,dan berharap ALLAH membalas usah itu dgn pahala dan keredhaanNya.
    so, bagi aku, selagi justifikasi kite berdasarkan pendapat, make pendapat aku adelah, artikel ini tak adil untuk mengadili ISK.

    reminder to all, please la jgn saling menuduh ye. ambil la pengajaran dari hadith2 yg di berikan oleh pencinta sunnah ye.kesian pencinta sunnah, bg hadith diKATEkan memfitnah. agak-agaknye mase rasulullah bg hadith tue kat para sahabat para sahabat pon respon mcm tue gak ekk?

    lastly, marilah kite same2 istighfar byk2. moge ALLah jauhkan kite semua dari prasangka buruk sesame kite. and marilah same2 berkerja, berpenat lelah, berjuang, dan membangunkan ummat islam yg leka dan lena dari tanggung jawab.

    maaf salah silap.

    wallahu 'Alam
  52. imakubex 2 December 2008 at 04:50
    "BUKU TEKS SEJARAH DUNIA pon tak menceritakan serah dunia secara sempurna. walaupun para pelajar SPM itu ade mase selame 1 tahun utk kaji sejarah dunia.so aku rase, ade sebab kenape dieorang tak muatkan buku teks tu dgn segala macam cerita sejarah dunia dari jepun sampai amerika syarikat. mungkin reasonnya adelah utk membuka mata para pelajar mesia kepade dunia luar dan menanamkan rase cintak pada negara.persoalannya,tertanam ker rase cinta kat negare lepas blajar sejarah mesia?"

    I'm sorry, but I disagree. Read the textbooks on the generations before the current one, and you'll see how much history has been erased.

    Farish Nor has some interesting things to say about our education system, but it is dangerous to draw parallels here.

    It is rather obvious that the sejarah dunia that is thought has some other objectives besides teaching history. By drawing a parallel, are you suggesting that ISK has some other objective other than making people realize their role for Islam?

    "nd marilah same2 berkerja, berpenat lelah, berjuang, dan membangunkan ummat islam yg leka dan lena dari tanggung jawab. "

    Bro, this is part of my work. I spend hours and hours labouring over what I think is wrong, is that bad?
  53. Anonymous 2 December 2008 at 05:14
    'I spend hours and hours labouring over what I think is wrong, is that bad?'..hmm ponder on this,

    rumah terbakar..and ramai org dalam tuh... ader sekumpulan nie dok kejut org dengan cara 'ISK'.. and ko kritik cara org tuh kejut... aku rasa nampak macam illogical sbb patutnya ko pon kejut org dari mati terbako dlm rumah tuh.. ker ko tak rasa cemtuh?.. kejut lah walaupun cara yang berlainan, yang penting kita meraikan perbezaan.. ker ko rasa tak jugak?
  54. Anonymous 2 December 2008 at 07:01
    "rumah terbakar..and ramai org dalam tuh... ader sekumpulan nie dok kejut org dengan cara 'ISK'.. and ko kritik cara org tuh kejut... aku rasa nampak macam illogical sbb patutnya ko pon kejut org dari mati terbako dlm rumah tuh.. ker ko tak rasa cemtuh?.. kejut lah walaupun cara yang berlainan, yang penting kita meraikan perbezaan.. ker ko rasa tak jugak?"

    salam..
    thats the point..
    im menegur cara org tu kejut.. sbb org tu (=msm) kejut tak habis.. so, mangsa2 kebakaran x bangun2 tidur.. mungkin ada yg bangun, tp tak keluar dr rumah yg terbakar.. ada yg pegi dapur, makan burger dulu sbb nak "kenyangkan" perut sendiri.. patutnya, dia kena selamatkan kawan2 dia jugak, ataupun keluar rumah minta pertolongan..

    im mengajar tukang2 kejut ni (=msm) dgn cara kejut yg betul.. kalau im sorg kejut dgn caranya yg betul tu, x solve laa prob, sbb masih ramai org kejut dgn cara yg tak betul.. im dpt save sorg mangsa kebakaran, msm yg ada 1000 ahli tu, mengorbankan 1000 mangsa yg lain.. (itu kalau kita assume semua ahli msm guna bahan ISK yg ada kekurangan ni laa).. silap2, dgn si tukang kejut pun mati terbakar.. haha!

    ini kalau pakai analogi laa..

    ok? heh..
  55. Anonymous 2 December 2008 at 11:13
    huhuhu... saya pun pernah gak dgr ISK tahun lepas... not bad lah... best gak rasanya walaupun ngantuk sket...
    hehehe...

    apa2pun... setiap bende ada kekurangan... so terimalah kekurangan yg ada dan perbaiki tahun hadapan... insyaAllah kita merancang, mereka merancang, allah jua merancang... tp perancangan allah yg paling baik...

    p/s kalo ISK ni buat lengkap giler... rasanya semua peserta boleh pengsan kot, tak larat nak dgr semua fakta2 yg im sebutkan dalam artikel nih... nak cerita pasal khalifah2 tuh pun saya rasa mcm tak sesuai... huhuhu...

    saya rasa ISK ni ada objektifnya... coz drpd semua org tak faham atau tertido dgn semua fakta2 yg betul dan benar, alangkah bagus kalau peserta dapat sedikit tetapi faham dgn jelas... in other word, ambil pengajaran drpd sejarah, bukan tahu sejarah byk tetapi tak faham...

    saya rasa sepanjang saya pegi ISK tu, penyampai tuh bukanlah nak fokus pada sejarah tu sgt, tp nak cantumkan semula jigsaw puzzle sejarah islam yg di pecah2kan oleh Barat... so in the end, apa yg peserta dapat lihat ialah sunnatullah alam yg allah aturkan dalam sejarah umat manusia... i think thats all ISK is all about... lebih kepada sunnatullah sebagaimana yg di tekankan dalam mukadimah ISK tuh...

    walaupun saya bukan pengikut MSM etc... tp saya setuju ngan pendekatan ISK yg di lakukan... apa2 pun jika di dapati perlu utk menambah fakta2 yg best, sgt2 di alu2kan...

    p/s apa kata kalau im pulak buat modul ISK yg im rasa mcm perlu di buat... so that kita semua dapat belajar dari im... kalo boleh teringin gak nak dgr ISK versi im... hehehe...
  56. Anonymous 2 December 2008 at 17:31
    ISK on its own, if not the best, is OK and good enough.

    But ISK, combined with IPK, IJK and whatnot, to me is kinda misleading, or at least could be easily misinterpreted by the attendees.

    Most of them do not know how to react and response well to the enlightenment that have been showered upon them by the ISK.

    I love my brothers and sisters in MSM. I truly do.

    On that ground, please read on fiqh awlawiyat and digest it. And GET REAL.

    Al-faqir,

    Ruzaini Shahrom
  57. imakubex 3 December 2008 at 00:07
    "On that ground, please read on fiqh awlawiyat and digest it. And GET REAL."

    This is not a question of aulawiyat. The question here is whether or not we can do it better.

    Yes, I am being realistic
  58. Anonymous 3 December 2008 at 00:58
    Salam.

    With all due respect to your responses, I believe that you have misinterpreted Ruzaini's statement. 180 degrees, I must say.

    Let me simplify matters by simply iterating that I'm sure he was not telling YOU to get real. He was telling to 'someone else'.

    I will post my own thoughts about this later, insyaAllah.

    (I have already sent a comment before this, but somehow it went missing, and if they're redundant, do delete either.)

    -Aylaa-
  59. Anonymous 3 December 2008 at 02:22
    Bro imakubex,

    I was not addressing you, but rather MSM people.

    Wrong platform and a bit drifted from the topic, I know. But can't help myself =)

    Salam Ukhuwah.
  60. imakubex 3 December 2008 at 03:39
    Ruzaini:

    Maaf, salah faham. 'asif

    Alya:

    The 3 comments that I deleted were the same comments that bun put. Maybe there's a mix up.

    I apologize for that
  61. Anonymous 3 December 2008 at 07:02
    hhhhmmmm...

    sudah puaskah hati kita semua dgn semua lontaran idea2 di dalam ruangan komen ini?

    apakah penyelesaian yg kita nak cari? apakah solutionnya? bersama2 buat modul ISK baru etc?

    apakah ruangan komen ini menjadi peluang terbaik utk kita meluahkan segala rasa dengki dan ketidakpuashatian kita terhadap sesetengah pihak?

    apakah komen yg kita tulis itu menggambarkan akhlak kita sebagai seorang muslim?

    apakah komen yg kita tulis itu dtgnya drpd cahaya keimanan atau pun daripada hawa nafsu dan syaitan?

    apakah ISK itu menyesatkan manusia2 di luar sana? apakah kerana ISK itu tidak di cerita dgn detail, maka ia perlu di hukum sedemikian?

    alangkah baiknya sekiranya kita berfikir sebentar dan menilai semuanya kembali... kita takut, di atas kesilapan dalam kata2 kita ini menyebabkan manusia di luar sana lari daripada islam... takut2 di akhirat kelak, kita pula di tuduh dan di fitnah oleh mereka di atas kata2 kita... jgn kita perlekehkan usaha org lain dalam menyebarkan islam... mereka dgn cara mereka, kita dgn cara kita... tidak perlu bertelagah kerana tiada siapa yg dapat untung... malah kita sama2 rugi sebagai org islam...

    sepatutnya kita sebagai org islam berasa gembira dan bersyukur kerana ramai manusia yg tertarik utk mengenal islam... biarlah mereka tertarik dgn islam melalui apa cara sekalipun ISK, TPF etc... biarlah mereka bekerja dalam mana2 jemaah yg mereka rasa selesa dgnnya... MSM, HIZBI,ABIM,etc... apalah yg kita nak dengki... bukankah semuanya bermatlamatkan islam? yg penting sekali, mereka bekerja utk islam... biar Allah yg tentukan amalan masing2...

    perlu di ingat... setiap entry or komen kita mengenai perkara yg berkaitan dgn islam, akan memberi effect kepada islam sama ada baik atau buruk... pertaruhan kita di sini bukanlah pertaruhan as an individu tetapi pertaruhan di sini adalah pertaruhan kepada islam...

    sama2 kita beristighfar moga2 Allah mengampunkan segala tutur kata kita...

    p/s kenapa ek ISK yg tak lengkap tuh dipertikaikan, padahal ramai lagi ustaz2 yg berceramah pasal hukum fiqh seperti ceramah solat tidak pula dipertikaikan? padahal mereka tidak pula cerita dgn detailnya...dan padahal solat ini perkara yg objektif bukan subjektif seperti sejarah... sekadar analogy...

    mengapa penyampai dipersalahkan? sepatutnya menjadi inisiatif pendgr sendiri berusaha mencari ilmu2 utk mengisi lompang2 yg tidak di isi... sepatutnya kita rasa berterima kasih kepada penyampai kerana telah bertungkus-lumus membuat preparation dan berusaha menyampaikan sekadar yg termampu...

    moga kata2 saya ini bukanlah dtg drpd hawa nafsu dan syaitan...

    wallahua'lam...

    pencinta islam...
  62. Anonymous 3 December 2008 at 07:15
    yelah betul kata PENCINTA ISLAM tuh... harap2 kalo komen saya sebelum ini membawa pertaruhan buruk kepada islam, harap jgn segan silu utk men"delete"nya...

    baru saya sedar, saya rupanya yg patut berusaha tambah ilmu saya sendiri... huhuhu...

    anyway, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua penyampai ISK kerana teleh bersusah payah utk menyampaikan ISK sebaik yg mungkin...terima kasih kerana sanggup mengorbankan segala masa, tenaga, dan duit utk ISK ni... moga Allah membalas segala usaha baik yg anda semua telah laburkan utk islam...

    terima kasih sekali lagi...

    samhan
  63. imakubex 3 December 2008 at 07:16
    Pencinta Islam:

    That was my intention. But what is wrong must be said wrong. I was hoping that people can point to me where my mistakes are, but as of now, all the arguments that are made are inconclusive vis a vis the facts itself.

    If I were to tell you that Christianity's history has nothing to do with politics and that the 'development' of that religion have absolutely nothing to do with the Hellenistic culture of Byzantium, would that not be misleading to people who are listening? Whether it 'menyesatkan' or not depends on what you mean by that word; just because you see 'good' results in your eyes doesn't necessitates that it is good.

    kenapa penyampai?

    Well, the average Malaysian reads 1 book per month, and if you think about it, that 1 book will most probably be a fiction book, or a book on love. Statistically, after ISK, how many people actually read more? If you're working in this background, can you justify it? << pragmatic approach, not necessarily my forte

    Fiqh, as the name suggests, depends on the interpretation of the religion. History depends on the viewpoints, but we cannot simplify it in such a way that gives injustice to it.

    Its like me telling a person who wants to learn to pray how to do only the bodily movements without stressing the heart bit; it is unfair
  64. Anonymous 3 December 2008 at 08:07
    kalo org malaysia baca buku sebulan sekali menyebabkan penyampai perlu menghadam semua fakta2 sejarah dgn detailnya, so mcmana pulak dgn org yg taknak dtg ISK? perlukah penyampai sediakan bas dan karpet merah supaya yg malas/taknak dtg tu pegi ISK? kalaulah ISK tu lengkap sebagaimana yg penulis mahukan, kalau org yg malas tu taknak dtg jugak camner?

    so menjadi masalah pendgr yg malas tu lah utk cari ilmu. So kene lah ubah paradigma mereka yg malas baca buku tuh drpd menyalahkan penyampai yg dah usaha terdaya yg mungkin.

    so masalah takkan setel jugak hahaha

    cuba ngko pulak yg try kasik, tak dgr jugak mcmana ISK ngko yg best tuh.

    p/s lebih baek ngko setelkan org yg taknak dtg ISK tuh drpd setelkan pendengar yg malas baca buku gagaga

    chow dulu

    yg pernah dgr ISK,
    kirin
  65. imakubex 3 December 2008 at 08:34
    "cuba ngko pulak yg try kasik, tak dgr jugak mcmana ISK ngko yg best tuh."

    For one, I never said I will ever give ISK. I am in the business of trying to think of better ways to do things, unlike some people
  66. Anonymous 3 December 2008 at 15:31
    setuju ngan kirin

    mcmana lah kita nak bina manusia yg hebat2 kalo ISK or aper2 program pun taknak dtg. at least walaupun yg dtg tu tak buat extra reading, tp at least dier dtg dan ready/suka dgr pasal ilmu2 islam.

    tu yg pentingnya tarbiyyah (betul ke ayat aku nih pasal tarbiyyah huhuhu). ubah cara fikir org melayu islam nih barulah islam dapat berkembang. then barulah negara islam yg nak tercapai.

    kalo nak puaskan hati semua pihak susahlah gitu. takkan semata2 nak puaskan hati ngko, diorang(MSM) kene revise buku sejarah yg berjilid2 tuh. maybe kalaulah diorang dah puaskan hati ngko, mana tau suatu hari nanti org lain tak puas hati pulak. pikirlah realistik sket...

    p/s negara islam ada, tp kalo org melayu islam hempeh nak buat aper.

    priority?

    betulkan penyampai yg dah berusaha dgn penat lelah OR pendgr yg malas nak buat axtra reading OR org yg taknak dtg langsung? hahaha

    kalo aku baik aku kutuk israel yg merosakkan cara pikir org melayu islam gagaga

    penyokong kirin
  67. imakubex 3 December 2008 at 15:41
    "tu yg pentingnya tarbiyyah (betul ke ayat aku nih pasal tarbiyyah huhuhu). ubah cara fikir org melayu islam nih barulah islam dapat berkembang. then barulah negara islam yg nak tercapai."

    Ni nah ubah cara pemikiran orang melayu lah nih. Bukan kerana tarbiyah semata-mata negara Islam tertubuh.

    Soalan saya, apa anda maksudkan dengan negara Islam?

    Dan kenapa orang Melayu sahaja?

    Jika ISK hanya untuk orang Melayu, mengapa sangat sedikit yang diperkatakan mengenai masyarakat Melayu Muslim?
  68. imakubex 3 December 2008 at 15:41
    "tu yg pentingnya tarbiyyah (betul ke ayat aku nih pasal tarbiyyah huhuhu). ubah cara fikir org melayu islam nih barulah islam dapat berkembang. then barulah negara islam yg nak tercapai."

    Ni nah ubah cara pemikiran orang melayu lah nih. Bukan kerana tarbiyah semata-mata negara Islam tertubuh.

    Soalan saya, apa anda maksudkan dengan negara Islam?

    Dan kenapa orang Melayu sahaja?

    Jika ISK hanya untuk orang Melayu, mengapa sangat sedikit yang diperkatakan mengenai masyarakat Melayu Muslim?
  69. Anonymous 3 December 2008 at 16:54
    hello. ISK tu kan utk org islam lah. tp setakat yg aku pegi semuanya melayu islam. sbb tu aku fokus melayu islam. kalo ada yg bangsa lain yg islam mcm cina or india, boleh jek dtg. takder hal lah rasanya. islam kan utk semua.

    sori kalo penulis tak braper jelas ngan komen sebelum nih. hahaha. so aku tarik balik kata2 aku. bukan melayu islam tp malaysian islam.

    jgn pulak nanti di tanya kenapa malaysian islam jek. hehehe. faham2 jelah.

    so soklan mengenai kenapa tak byk criter pasal masyarakat melayu dalam ISK tak perlu di jawab sbb dah jawab ngan jawapan di atas.

    negara islam? penulis lagi mahir drpd saya dalam bab ini. so taknak pjgkan persoalan pasal negara islam. nanti jadik berjela2 pulak. kalo mendatangkan amal takper jugak. takut ckp jek lebih gagaga.

    p/s apalah salah ISK tuh. aku dgr ok jek. at least takderlah aku nih buta sejarah or taktau pasal ummah.

    penyokong kirin
  70. Anonymous 3 December 2008 at 20:07
    Salam

    Rasa terkilan dan kecewa dengan cara segelintir sahabat memberi komen

    Berilah komen yang berdasarkan fakta dan bukan sekadar emosi

    Komen yang berkaitan spesifik dengan isu yang dibawa penulis

    Islam itu tertegak dengan hujah
    Kalau penulis silap maka betulkan lah dia dengan hujah

    Ini medan diskusi dan inilah medan kita brain storm

    Kepada penyampai ISK, boleh gunakan opportunity ini untuk touch up mana2 yang difikirkan tidak menepati sejarah.

    Dan kalau imakubex dikatakan tidak tepat dalam penulisannya, maka tunjukkan fakta yang sebetulnya.


    Hargai usaha sahabat menulis,

    Jzk
  71. Anonymous 3 December 2008 at 20:15
    "penyokong kirin" ni sah cakap ikut kepalam lutut ni..

    guna otak, moga2, bernas skit komen yg diberikan..

    nak salahkan penulis, tp xdpt point yg disampaikan penulis.. terlalu menyedihkan..

    harap2, ko bukan laa org MSM, malu aku!
  72. Anonymous 3 December 2008 at 23:38
    hahaha...

    kalo yg tak setuju jek, mesti di kaitkan dgn MSM. kalo setuju dikaitkan ngan aper pulak? waddahek.

    open ur mind sket, takkanlah kat dunia ni MSM jek yg pernah dgr ISK. berlambak2 lagik kat luar sana yg dah dgr.

    sorilah MSM kalo aku dikaitkan dgn korang. apa2 pun aku suka tgk korang. baik,best dan peramah. hehehe.

    penyokong kirin
  73. Anonymous 16 December 2008 at 15:27
    Salam.

    Satu tulisan yang terinspirasi dari sini.

    http://ummuhurayrah.blogspot.com/2008/12/menulis-bukan-kerja-picisan-atau-iseng.html

    Aayla MZ
  74. Anonymous 28 December 2008 at 08:27
    dalam ISK tidak ada mengatakan politik TIDAK PERLU kan? juz mengatakan tarbiyah yg lebih perlu didahulukan

    mana mgkn nk bina negara Islam tanpa org2 yg memahami Islam

    mana mgkn nk dpt mng pilihanraya dgn parti berlandaskan Islam kalo org2nya x nak Islam

    kaji betul2 dlu 'diorg' ni samada diorg x nk politik atau apa, sbb sbnrnyer diorg ada jer prncgn utk terlibat dlm poltik sejak mula2 ditbuhkan lagi, juz perncgn perlu dirahsiakan

    tgklah perbezaan org2 yg mendpt tarbiyah dahulu kemudian berjuang dgn org2 yg berjuang tanpa dapat tarbiyah Islam, berbeza smgt dan pengorbanan yg dilakukan

    mmg x lengkap, sy x nafi, objektif ISK sekadar utk menceritakan Islam asalnya lemah, kemudian hebat, kemdudian lemah balik, boleh jer tukar point2 utk sesuaikn keadaan

    dan gak.... apa yg sebhgn dlm komen nih anti MSM ni.... korg nih knfm ke korg lebih layak masuk syurga drpd diorg? Sdgkn Allah dah larang dgn jelas jgn kita mengutuk kumpulan lain, sebab mana tahu kumpulan lain tuh lebih baiuk dr kita....

    muhasabah arr diri sendiri, dan jangan sesekali merasakan diri baik, kerana di saat itulah kita sbnrnyer menjadi jahat (jwpn aisyah r.a, cari sendiri matannya =P)
  75. Anonymous 4 January 2009 at 03:13
    salam wrt.

    saya terjumpa artikel saudara secara tidak sengaja, dgn berharap dapatlah sedikit sebanyak utk prepare diri utk bg ISK pd adik2 1 st year.

    saya bljr di Medan, Indonesia dan utk pengetahuan saudara, ISK baru dikenalkan thn lepas bersamaan tahun ke 4 saya di sini.

    sblm ini, dakwah tidak berjalan, tidak pernah ada usrah dan seumpamanya. jg tidak ada jemaah2. saya budak baru bljr.

    dan alhamdulillah, saya dgn adik2 junior, pergi merantau ke rumah adik yg lain hmpir setiap malam.
    mulai dr hari itu, kami tidak berpatah balik, wpun sblm ni saya sgt sukakan sejarah, tidak terbayang dgn graf ISK dapat merumuskan sejarah.

    wpun pernah mendpt tarbiyyah di sekolah Hira', saya akui, saya perlukan jemaah dlm bgerak dan alhamdulillah, Allah permudahkan hanya ada 1 jemaah di sini.

    Saya takut dgn pendpt saudara, saya selaku kakak tmpt rujukan adik2 di sini merasa bsalah utk memberikan ISK jk permasalahan ini ada.

    dan skrg, alhamdulillah, dakwah baru bgerak. ada beberapa circle kecil baru ada.

    maafkan saya tersilap kata.
    wallahua'lam
  76. laily 30 March 2009 at 07:14
    fuh..ponat bc komen sampai den pon da terlupa apa mainpoint nyer...yg pasti nyer ni sumer hal2 di luar negara...den kat mesia jer...ntah apa natang 'msm'n 'hizbi' ni ntah...yg pasti nyer nak tau anda yg berada di luar ni istiqomah ke x...bila da hbs blaja..da kijo..br tau realiti kehidupan...time tu br anda rase method mane yg plg sesuai...sebona nyer sy x penah p prgrm isk ni..ni pon terserempak jupe..sy pon bc la...
    ok wat..dak ni bkn nyer truk sgt kritik pon...bgs gak die kritik..at least otak die berjalanla kan..makne nyer die hayatila caramah tu...
  77. laily 30 March 2009 at 07:15
    fuh..ponat bc komen sampai den pon da terlupa apa mainpoint nyer...yg pasti nyer ni sumer hal2 di luar negara...den kat mesia jer...ntah apa natang 'msm'n 'hizbi' ni ntah...yg pasti nyer nak tau anda yg berada di luar ni istiqomah ke x...bila da hbs blaja..da kijo..br tau realiti kehidupan...time tu br anda rase method mane yg plg sesuai...sebona nyer sy x penah p prgrm isk ni..ni pon terserempak jupe..sy pon bc la...
    ok wat..dak ni bkn nyer truk sgt kritik pon...bgs gak die kritik..at least otak die berjalanla kan..makne nyer die hayatila caramah tu...

Something to say?